Ajankohtaista 2017-06-21T14:50:47+00:00

AJANKOHTAISTA

Kristillisen kasvatuksen monimuotokoulutus 2018-2019 alkaa syyskuussa

Järjestyksessään toinen Kristillisen kasvatuksen monimuotokoulutus alkaa jälleen syyskuussa. Ensimmäisen vuoden kurssikokemukset ovat olleet rohkaisevia, ja kertyneen kokemuksen seurauksena seuraavasta on tulossa entistäkin parempi!

Koulutus on tukeva kristillisen kasvatuksen peruspaketti, joka sopii jokaiselle kasvatustyötä tekevälle. Vasta-alkajille se rakentaa vahvaa perustaa ja kokeneemmille tuo uutta näkökulmaa ja rohkaisua. Monet kristilliset koulut ja päiväkodit edellyttävät henkilökunnan osallistuvan kristillisen kasvatuksen peruskoulutukseen, tämä koulutus vastaa myös siihen tarkoitukseen.

Koulutus järjestetään Kristillisten koulujen ja päiväkotien liiton ja Suomen teologisen opiston yhteistyönä Tampereella. Tarkemmat tiedot ja ilmoittautumislomakkeen löydät teologisen opiston nettisivuilta täältä.

Tervetuloa mukaan!

10.04.2018|

Kristillisen kasvatuksen kesäkurssi 1.-3.8.2018

Tervetuloa aloittamaan uusi toimintakausi ja lukuvuosi yhdessä kristillisen kasvatuksen parissa työskentelevien kasvattajien kanssa Tampereelle Teopolikseen! Tänä vuonna teemoina ovat erityisesti kristillisen kasvatuksen oikeutus, kristillinen varhaiskasvatus ja edelleen hyvin ajankohtaiset sukupuolikasvatuksen aiheet.

Kurssi rakentuu siten, että keskiviikko ja torstai ovat pääosin kaikille yhteisiä aiheita, sisältäen jonkin verran kanavavaihtoehtoja ja perjantai käytetään erilaisissa vertaisryhmissä työskentelyyn. Tarjolla on siis erityinen mahdollisuus oppia yhdessä, jakaa ajatuksia kollegojen kanssa ja saada rohkaisua ja innostusta alkavaan kauteen!

Vierailevina opettajina ovat Per ja Therése Ewert Ruotsista. Per Ewert toimii kristillisen ajatushautomo Chaphaminstituutin johtajana. Hän on myös kirjoittanut useita kirjoja kristillisestä uskosta ja yhteiskunallisista asioista. Hän on alkujaan yläaste- ja lukio-opettaja ja väittelee tohtoriksi voimista jotka ajavat sekulaarisaatioprosessia Ruotsissa. Therése Ewert on koulutukseltaan teologi, lukionlehtori ja (psyko)terapeutti. Hän on työskennellyt monta vuotta koulukuraattorina ja toimii tänä päivänä valmentajana työttömille. Perillä ja Therésella on neljä lasta ja he asuvat Forserumissa Smålandissa. Yhdessä he ovat kirjoittaneet oppimateriaalin ”Lähekkäin” sekä seurakuntamateriaalin ”Kun kahdesta tulee yksi”, aiheena parisuhde ja seksi. He luennoivat myös yhdessä eri yhteyksissä ihmissuhteista, perheestä ja vanhemmuudesta.

Lastenhoitomahdollisuus

Luentojen aikana pyritään järjestämään lastenhoitomahdollisuus (2-12 v). Lastenhoito toteutetaan, mikäli lapsia on vähintään 5. Lastenhoitomaksu on 50 € koko kurssiajalta, majoitus vanhemman huoneessa 60 € ja ruokailut 40 €.

Hinnat ja ilmoittautuminen 

Kurssimaksu ilman majoitusta (sis. ruokailut)               115 € / 130 €

Kurssimaksu ja yhteismajoitus (kerrossängyt)              145 € / 160 €

Kurssimaksu ja majoitus 2-3 h huoneessa                     175 € / 190 €

Kurssimaksu ja majoitus 1 hh                                          200 € / 215 €

Edullisempi hinta voimassa toukokuun loppuun mennessä ilmoittautuneille, laskutus kesäkuussa. Kurssimaksua ei palauteta. Majoituspaikat jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä, erityisesti yhden hengen huoneita on rajoitettu määrä.

Ilmoittautumislomake löytyy täältä.

Lämpimästi tervetuloa kurssille!

Kurssin järjestää Kristillisten koulujen ja päiväkotien liitto ry

Lisätietoja Maarit Laakkonen, maarit.laakkonen@svk.fi, p. 041 528 775

10.04.2018|

Puheenjohtajan kynästä: Kuka kasvattaa seuraavan sukupolven?

Teksti on julkaistu ABC+ lehden 1/2017 pääkirjoituksena

Tämän päivän koululaiset ovat huomisen päätöksentekijöitä. Ajatus seuraavan sukupolven kasvattamisen arvosta nousee enemmän ja enemmän pinnalle, koska yhteiskuntamme ei ole enää yhtenäinen arvoyhteisö. Ihmiskäsitys, elämän luovuttamaton arvostus sekä käsitys oikeasta ja väärästä eivät saa yhteisöissämme enää yhtenäistä vastausta. Suomalaisen koulunpidon juuret ulottuvat 1200-luvulle. Oppia oli tarjolla katolisen kirkon toimesta lähinnä luostarien yhteydessä. Isossa kuvassa kristityt ovat vuosisatoja olleet koulutuksen ja kasvatuksen arvoa edistävä toimija, vaikkakin valtapyrkimykset ovat joskus sokaisseet kirkollisia organisaatioita. Viimeisen 30 vuoden aikana lasten kasvuympäristö on muuttunut enemmän kuin ehkä osaamme ajatella. Vielä 1980-luvulla koulut, kirjastot ja olivat tietovarastoja, jotka olivat yhteisöllisesti hallittavissa. Jokainen kasvattaja pystyi ainakin kohtuullisesti ohjaamaan ja valvomaan lastensa kohtaamaa tiedon määrää ja laatua.

Digivallankumouksen jälkeen kaikki on toisin. Tieto ja disinformaatio ovat kaikkien ulottuvilla koko ajan. Lähes rajaton informaatiotulva haastaa meidät jokaisen sekä yksilönä että yhteisöinä käsittelemään omia arvojamme ja toimimaan niiden mukaan. Kaikki mitä pidimme normaalina muutama vuosikymmen sitten, on haastettu. Elämme uudessa normaalissa, joka on kuin informaatiomeri. Kysymys kuuluukin, kuinka navigoimme ja kuinka seuraava sukupolvi oppii toimimaan tässä ympäristössä?

Jos lähdemme liikkeelle aivan alusta – luomisjärjestyksestä – tavoitamme joitakin merimerkkejä. Lapsen elämä on yksiselitteisesti isän ja äidin vastuulla. Raamatun perusteella Herramme on asettanut kaksi yhteisöä ihmisen elämän tueksi: perheen ja seurakunnan. Yhdessä ne voivat tarjota seuraavalle sukupolvelle turvallisen kasvuympäristön, jos ne tekevät tehtävänsä. Juuri nyt perheet ja seurakunnat on nyt haastettu vastuuseen.

Muutama vuosi sitten beniniläinen pastori tuli kouluumme. Tämä kohtaaminen avasi silmiäni. Pastori halusi kuulla kristillisen koulun historian. Kerroin hänelle kristittyjen rakentamat koulutuksen vuosisataiset juuremme ja sitten viime vuosikymmenien kehityksen kansakoulusta kunnallisiksi peruskouluksi. Lopulta päädyin kertomaan myös 2000 -luvulla aloitetuista kristillisistä kouluista. Pastori nousi seisomaan, heristi etusormeaan ja nuhteli minua varsin voimakkaasti: – Olette tehneet virheen, suuren virheen! Kristityt eivät olisi saaneet antaa kouluja valtiolle. Kristityt eivät ole kantaneet vastuutaan. Teidän kuuluisi kasvattaa omat lapsenne ja muidenkin lapsia. Hätkähdin vieraani voimakasta reaktiota ja nuhtelua. Sitten hän jatkoi. – Minun maassani lapsia myydään käytännössä orjiksi kaakaoplantaaseille. Vain kristinusko voi tuoda ihmiselle arvon ja maalle toivoa. Vain kristittyjen perheet antavat seuraavalle sukupolvelle toivon.

Vuosia tämän tapaamisen jälkeen ymmärrän yhä vahvemmin, että perhe ja seurakunta eivät voi jäädä seuraavan sukupolven kasvattamisessa marginaaliin. Hyvinvointivaltion ei kuulu määritellä perheiden puolesta arvoja, jotka seuraavalle sukupolvelle siirretään. Kristittyjen ei kuulu puuhastella yhdessä satunnaisesti vapaa-ajalla, vaan ottaa vakavasti vastuunsa kasvatusvastuusta. Jos yhteiskunnan tarjoamien palveluiden arvot eivät vastaa perheiden ja seurakuntien näkemystä elämän peruskysymyksistä, on herättävä toimimaan ja palattava niille juurille, jotka ovat kantaneet hyvää hedelmää maassamme. Kun peruspylväät murretaan maahan, mitä voi vanhurskas tehdä, kysyy myös psalmin laulaja?

Jukka Sipilä
Järvenpään kristillisen koulun rehtori
Kristillisten koulujen ja päiväkotien liiton
hallituksen pj.

21.06.2017|

Valtioneuvosto myönsi opetuksenjärjestämislupia

Valtioneuvosto käsitteli torstaina 1.6.2017 kristillisten koulujen opetuksenjärjestämislupahakemuksia.

Perusopetuksen järjestämislupa myönnettiin toistaiseksi voimassa olevana Keski-Uudenmaan kristillisen koulun ja päiväkodin kannatusyhdistys ry:lle ja ja Porin kristillisen koulun kannatusyhdistys ry:lle. Edelleen määräaikaisen luvan viideksi vuodeksi saivat Kuopion kristillisen päiväkodin ja koulun kannatusyhdistys ry, Lahden kristillisen koulun kannatusyhdistys ry ja CONFIDO-Pohjanmaan Kristillinen Kasvatus -Österbottens Kristliga Uppfostran ry.

Kokonaan uusi lupa kolmen vuoden määräajalla myönnettiin Rovaniemen seudun kristillisen koulun kannatusyhdistys ry:lle. Lupa koskee vuosiluokkia 1-6, oppilasmäärä saa olla yhteensä enintään 200.

15.06.2017|

Uusi kristillisen kasvatuksen monimuotokoulutus alkaa elokuussa 2017

Kristillisten koulujen ja päiväkotien liitto on järjestänyt kristillisen kasvatuksen kesäkursseja pian 30 vuotta. Nyt kurssien pohjalle on rakennettu uusi Suomen teologisessa opistossa järjestettävä monimuotokoulutus, joka toteutetaan yhteistyössä liiton kanssa. Kurssi on avoin kaikille, mutta edelleen toimii myös kristillisten koulujen ja päiväkotien henkilökunnan perehdyttämiskoulutuksena. Monimuotokoulutuksen ensimmäiselle lähijaksolle on mahdollista osallistua myös erikseen entisen kesäkurssin tapaan.

Kristillisen kasvatuksen koulutuksessa perehdytään monipuolisesti kristillisen kasvatuksen eri näkökulmiin. Se on tarkoitettu kaikille kristillisen kasvatuksen tehtävästä kiinnostuneille missä tahansa roolissa, kouluissa, päiväkodeissa, seurakunnissa, vapaaehtoisena tai vanhempana.  Koulutus rakentuu siten, että kaikille yhteisten teemojen lisäksi tarjolla on jonkin verran valinnaisuutta ja oppimista edistää myös yhdessäoppiminen eri toimintaympäristöistä tulevien opiskelijoiden kanssa.

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • perehtyy kristillisen kasvatuksen raamatullisiin perusteisiin ja filosofiaan
  • perehtyy raamatulliseen maailmankuvaan ja ihmiskäsitykseen ja ymmärtää
    niiden merkityksen kasvatustehtävässä
  • saa välineitä ja malleja toimintakulttuurin ja pedagogiikan kehittämiseen
  • saa aineksia oman kasvattajan identiteetin ja kutsumuksen työstämiseen
  • perehtyy lapsen ja nuoren kehitykseen ja hengellisiin tarpeisiin

Koulutus koostuu kolmesta aihekokonaisuudesta, joitaa käsitellään limittäin neljän lähijakson sekä niiden välissä tapahtuvan etäopiskelun aikana.

Kristillisen kasvatuksen perusteet -aihekokonaisuudessa perehdytään kristillisen kasvatuksen raamatullisiin perusteisiin, kasvatusfilosofiaan, maailmankuvan ja ihmiskäsityksen merkitykseen, kasvatusperinteisiin ja Jumalan tuntemiseen.

Toimintakulttuurit -aihekokonaisuuden teemoja ovat mm. kunnioittavan ja yhteisöllisen toimintakulttuurin rakentaminen, kristillisen koulun ja päiväkodin tai seurakunnan lapsi- ja nuorisotyön identiteetti, pedagogiikan kehittäminen, tiimioppiminen, kasvatustehtävän haasteet ja kipupisteet, tasa-arvokysymykset, kasvatustyö seurakunnassa ja kasvatushankkeiden elinkaari.

Identiteetti -aihekokonaisuuden sisältöjä ovat kasvattajan sydän, kasvattajan oma kasvu, identiteetti ja kutsumus, suhteet, lapsen ja nuoren hengellisyys, identiteetin kasvun tukeminen, auktoriteetti, tytöt ja pojat, johtajuus.

Tarkemmat tiedot aikatauluista, ilmoittautumisesta ja hinnoista Suomen teologisen opiston sivuilta.

15.06.2017|